Over mij

Jan Bartlema is een man van de wereld, geboren in Indonesië en zijn leven lang in verre oorden gewoond en gewerkt. Na alle omzwervingen bleek er toch nergens een beter thuis te zijn dan op zijn eigen pôle in 'het Bildt'. Van beroep is hij demograaf, socioloog en ontwikkelingswerker. Zijn leven lang heeft hij data verzameld, analyses gemaakt en rapporten geschreven voor overheden en organisaties.

Op het verzoek of hij iets zou kunnen schrijven over zichzelf, zei hij "Ik kan wel een link naar mijn CV plaatsen". Kortom, van alle talenten die hij heeft, is over zichzelf praten er niet een. Daarom hierbij een kort verhaal van de hand van zijn dochter.

 

"Mijn vader is een man die de eenvoud van de dingen waardeert en altijd op zoek is naar schoonheid. Dit zie je terug in zijn drang om te fotograferen en te schilderen. Welke taferelen tot zijn verbeelding spreken zijn niet altijd navolgbaar. De manier waarop hij met kleuren speelt, is anders dan de werkelijkheid maar staat toch nooit los van logica.

Jan Bartlema is een doorzetter. Een man met passie. Eigengereid en doelgericht. Grappig blijft het om te zien hoe blij hij wordt als mensen zijn werk waarderen. Zijn verbazing daarover toont zijn bescheiden karakter, die onder zijn zelfverzekerde uitstraling schuil gaat." 

Hoe ik werk

Tijdens het schilderen laat ik mijn gedachten graag de vrije loop. Als mensen mijn schilderijen vervolgens bekijken, hebben zij er vaak hele andere ideeën bij. Kunst zien, interpreteren en waarderen is immers iets persoonlijks. En dat maakt het zo mooi.

Diepere betekenissen achter mijn schilderijen laat ik graag over aan iedere individuele aanschouwer. Wel kan ik iets vertellen over hoe ik te werk ga, welke materialen ik gebruik en welke technieken ik toepas.

Materialen

Ik schilder voornamelijk in olie, maar ben hierin niet strikt. Ik gebruik ook dikwijls acryl, epoxy, pastel en wat ik verder ook maar voor handen heb.

Als ondergrond gebruik ik graag doeken van linnen, maar ook hier experimenteer ik graag mee. Zo heb ik werken die op karton of hout tot stand zijn gekomen, maar ook keramieken tegels of jute kunnen prima als ondergrond dienen.

 

Textuur

Ik vind het leuk om textuur van de materialen mee te laten spelen in een schilderij. Barstjes in het hout of de vezelpatronen in de jute mogen van mij gewoon zichtbaar zijn. Pasteuse streken, spetters of klontjes op een glad vlak creëer ik bewust. Net als korrels of glimmertjes op een dof stuk. Complementaire primaire kleuren werken op een bijzondere manier als je ze naast non-kleuren plaatst.

Deze effecten kunnen toeschouwers even doen stilstaan bij een schilderij om de vibraties ervan in zich op te nemen.

Als je kijkt, zie je wat het is en ook hoe het is geschilderd. Je draait je hoofd omdat het beeld niet stilstaat en er enigszins anders uitziet van verschillende hoeken. 

Thema's

Ik schilder dingen uit mijn dagelijkse leven: landschappen, dorpsgezichten, mensen, bomen, bloemen en dieren.

Het thema is een voorwendsel, een middel om iets te wekken dat sluimert. Het probeert daarom herkenbaar te zijn voor een ander met wie ik iets gemeen heb. Om die reden mag het dus niet geheel abstract zijn.

Een Romano-Gothische kerk zoals die van Hegebeintum, Jelsum of Stiens spreekt een andere publiek aan dan de Shah-E-Do-Shamsara moskee in Kabul of de Los Agostinos Abdij Kerk het in Santiago de Chile. Maar het gevoel waar het aan appelleert is gelijk.

Lijsten

Al mijn schilderijen worden voorzien van een unieke, handgemaakte lijst.

Deze lijsten zijn van hout, soms geverfd, soms niet. De lijst wordt specifiek voor het schilderij gemaakt en is een integraal onderdeel van het product.

Lijstenmaker Herman Homan en ik werken samen om iets te scheppen dat bedoeld is  om in een woonhuis te hangen. Zoals mijn schilderijen evolueren, veranderen over de tijd, geldt dat ook voor de lijsten.

Als een koper van mening is dat een ander stuk uit de portfolio, van dezelfde prijs, of een andere lijst beter in zijn interieur past, kan worden geruild, in overleg natuurlijk.